نرم افزار سامانه مودیان

سامانه مودیان به سازمان امور مالیاتی تعلق دارد که به‌منظور تبادل اطلاعات مالیاتی مربوط به مودی موردنظر طراحی و اجرا شده است. این تبادل اطلاعات از طریق کارپوشه اختصاصی برای هر مودی صورت می‌گیرد. کارپوشه مذکور بین مودی مشمول نظام مالیاتی و سازمان مالیات ارتباط برقرار می‌‌کند. در این سامانه مشخصات مالیاتی شخص، اظهارنامه مالیاتی و مشخصات پرداخت مالیاتی وارد می‌شود.

نرم افزار سامانه مودیان

کاربرد سامانه مودیان

در این سامانه امکان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی در کارپوشه هر مودی وجود دارد که از طریق آن هر کسب‌وکار یا شخص حقیقی، فاکتورهای خرید خود را بارگذاری کرده و مشتری مربوطه آن را تایید خواهد کرد. این سامانه آنلاین به‌منظور جلوگیری از جرائم مالی و راه‌و‌روش‌های تقلب و فرار مالیاتی راه‌اندازی شده است.

چه کسانی به ثبت‌نام در سامانه مودیان موظف هستند؟

به‌طورکلی تمام فعالان اقتصادی، کسب‌وکارها، اشخاص حقوقی و حتی اشخاص حقیقی که شامل مالیات می‌شوند، وظیفه دارند که در این سامانه ثبت‌نام کنند. به‌صورت جزیی‌تر در خصوص الزام به ثبت‌نام در سامانه مودیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درآمدهای مربوط به افراد حقیقی و حقوقی

– درآمدهای مربوط به حقوق و دستمزد

– درآمدهای حاصل از اجاره ملک و سرقفلی

– درآمدهای به‌دست آمده از فروش کالا یا ارائه خدمات

تمامی شرکت‌های حقوقی

– شرکت‌های تجاری

– شرکت‌های سهامی خاص

– شرکت‌های تعاونی مصرف کارکنان موسسات دولتی

– شرکت‌های تعاونی مسکن کارکنان موسسات دولتی

– شرکت‌های تعاونی مصرف کارکنان موسسات غیردولتی

– شرکت‌های تعاونی حوزه صیادان

– موسسات غیرانتفاعی از جمله خیریه‌ها، بنیادها و…

تمامی اشخاص حقیقی دارای فعالیت تجاری

– کسب‌وکارهای خانگی

– فروشگاه‌های آنلاین

چه افرادی مشمول ثبت‌نام در سامانه نیستند؟

افراد زیر طبق قانون به ثبت‌نام در سامانه مودیان موظف نیستند:

– افراد مشمول ماده 142 در قانون مالیات مستقیم

– اشخاص حقیقی مشمول ماده 81 قانون مالیات مستقیم

– افراد دارای مشاغل گروه سوم که کالا و خدمات آن‌ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

مزایای سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی از جمله مهم‌ترین فناوری‌های ارتباطی بین شهروندان و دولت است. این سامانه امکان دسترسی آسان و آنلاین پرداخت، ثبت و ارسال فاکتورهای مالیات را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌سازد. همچنین استفاده از سامانه مودیان در نرم افزار حسابداری که امکان اتصال به این سامانه را داشته باشد، به مودی برای ثبت فاکتورها و اسناد مالی کمک می‌کند.

با استفاده از نرم افزار حسابداری ارقام سیستم می‌توان به بسیاری از نرم‌افزارها شامل نرم ‌افزار حسابداری لوازم یدکی، نرم افزار حسابداری خودرو، taxpayer-system و نرم افزار حسابداری آسانسور در ارتباط با این سامانه متصل شد. بنابراین با استفاده از این امکان، کار برای کاربر اقتصادی بسیار آسان پیش خواهد رفت.

با استفاده از سامانه مذکور، مودی نیز قادر خواهد بود در هر زمان و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی، اطلاعات و فاکتورهای خود را در آن به ثبت برساند. علاوه بر آن، مودی می‌تواند در هر زمانی که امکان ثبت و ارسال فاکتور را دارد به سامانه مراجعه کند و با خیال آسوده ثبت و ارسال را انجام دهد.

به‌طورکلی این سامانه دارای مزایایی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شفافیت بیشتر

سامانه این امکان را فراهم می‌کند که مشخصات شهروندان و تمامی اطلاعات مالی آن‌ها قابل دسترسی باشد.

کاهش هزینه‌ها

با راه‌اندازی این سامانه، هزینه‌های مربوط به ارسال مکاتبات، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، حضور در دفاتر مالیاتی و … به‌شدت کاهش یافته است.

افزایش سرعت و دقت

ارسال اطلاعات مالی و مالیاتی به دولت به‌صورت آنلاین، باعث بهبود سرعت و افزایش دقت در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.

پیشگیری از جعل

سامانه مودیان مالیاتی این امکان را به دولت می‌دهد که دسترسی کامل به اطلاعات مالی و مالیاتی شهروندان را داشته باشد. این امر موجب می‌شود که هیچ‌گونه جعل و تقلبی در ارائه اطلاعات مالیاتی صورت نگیرد.

سهولت در پرداخت مالیات

این سامانه امکان دسترسی آسان و آنلاین پرداخت مالیات را بسیار ساده‌تر و سریع‌ترفراهم ساخته است. از این طریق، کاربران این سامانه امکان پرداخت مالیات خود را در هر زمان و مکان خواهند داشت. با استفاده از برخی از نرم‌افزارهای حسابداری مانند نرم افزار حسابداری ارقام سیستم نیز می‌توان مقدار مالیات تعیین‌شده را محاسبه کرد.

معایب سامانه مودیان مالیاتی

این سامانه معایبی نیز دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

امکان دسترسی به اینترنت

برای استفاده از سامانه آنلاین به اینترنت نیاز است. اما باید به این نکته توجه داشت که اینترنت در برخی از مناطق ایران بسیار ضعیف عمل می‌کند و گاهی استفاده فوری از آن در برخی مکان‌ها یا فضاها مثل جاده‌ها یا برخی مناطق دورافتاده قابل دسترس نیست.

عدم اطمینان از امنیت

در این سامانه به‌دلیل وجود اطلاعات مالی و شخصی فرد حقیقی یا شرکت حقوقی، ممکن است از لحاظ امنیت اطلاعات مربوطه، مشکلاتی را به وجود آورد.

نحوه ثبت‌نام در سامانه مودیان

برای ثبت‌نام در این سامانه لازم است که مودی، مراحل زیر را انجام دهد:

ثبت‌نام در سامانه مالیاتی و تشکیل پرونده

گام نخست برای ثبت‌نام در این سامانه استفاده از یک دستگاه متصل به اینترنت نظیر کامپیوتر شخصی یا گوشی هوشمند است. با استفاده از مرورگررایانه، نشانی اینترنتی https://tax.gov.ir را در نوار مرورگر وارد کنید تا ورود به درگاه ملی خدمات مالیات برای شما امکان‌پذیر‌ شود.

گام بعدی این است که برای نام‌نویسی و عضویت در سایت، ورود به بخش ثبت‌نام را انتخاب کنید. سپس در این بخش به ثبت اطلاعات مربوط به شخص حقوقی یا حقیقی خواهید پرداخت. قابل ذکر است که برای اشخاص حقیقی، کد ملی و برای اشخاص حقوقی، شناسه ملی موردنیاز خواهد بود.

دریافت گواهی امضای الکترونیک به‌صورت غیرحضوری

برای صدور امضای الکترونیک به‌صورت غیرحضوری، ابتدا به سامانه https://www.gica.ir وارد شوید. سپس از قسمت بالای صفحه، گزینه «صدور گواهی» و پس از آن گزینه «ثبت‌نام غیرحضوری گواهی الکترونیکی» را انتخاب کنید. پس از آن باید اطلاعات کامل هویتی خود را در سامانه به ثبت برسانید. به‌جز کد و شناسه ملی باید اطلاعاتی نظیر شماره تلفن همراه و تاریخ تولد وارد شود.

پس از وارد کردن تمامی اطلاعات، عدد مربوط به تصویر امنیتی در کادر مشخص‌شده را باید در محل درج آن عینا بنویسید. این تصویر امنیتی شامل چند حرف انگلیسی است که باید به‌صورت دقیق وارد شود.

بعد از آن رمز عبور و نام کاربری برای شماره تلفن همراه مودی ارسال خواهد شد. نکته قابل توجه در این بخش تطبیق نام صاحب خط تلفن (شماره‌ای که در سامانه ثبت کرده‌اید) با کد و شناسه ملی فردی خواهد بود که به‌عنوان مودی اطلاعات خود را در سامانه ثبت می‌کند. زیرا سامانه ویژه مودیان با اتصال به سامانه شاهکار می‌تواند به‌راحتی عدم تطابق کد ملی و صاحب شماره تلفن متقاضی را تشخیص دهد.

بعد از طی این مراحل، گزینه «ارسال درخواست» را بزنید تا یک کد رهگیری برای شما ارسال ‌شود. با داشتن این کد رهگیری به یکی از شعب دفاتر پیشخوان یا اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضای الکترونیک خود را دریافت کنید.

مراحل دریافت گواهی امضا الکترونیک به‌صورت حضوری

علاوه بر دریافت گواهی امضای الکترونیک به‌صورت غیرحضوری امکان دریافت حضوری آن نیز وجود دارد. بدین منظور ابتدا باید عضویت در سامانه https://www.gica.ir/portal را در پیش بگیرید، سپس با در دست داشتن مدارک زیر در نزدیک‌ترین شعبه به محل زندگی خود حاضر شوید:

– هزینه صدور گواهی (مبلغ آن در دفتر ثبت‌نام صدور گواهی مشخص می‌شود)

– تكميل نمودن فرم درخواست گواهی

– اصل و فتوکپی کارت ملی به‌صورت پشت‌ورو

– اصل و فتوکپی یكی از مدارك معتبر شناسایی عکس‌دار شامل شناسنامه، گواهی‌نامه و گذرنامه

– فتوکپی آگهی تاسيس ممهورشده به مهر شرکت

– فتوکپی آگهی آخرین تغييرات روزنامه رسمی ممهورشده به مهر شرکت

– معرفی‌نامه ممهور شده نماینده شرکت

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، کدی شش رقمی است که از طرف سامانه مودیان صادر خواهد شد. این کد برای هر فرد، اختصاصی و منحصربه‌فرد تعریف و تعیین می‌شود و در قسمت بالایی صورت‌حساب الکترونیکی قرار می‌گیرد. برای دریافت این شناسه طی کردن مراحل زیر ضروری خواهد بود:

– دریافت گواهی امضای الکترونیکی

– استخراج امضای عمومی دیجیتال

– بارگذاری امضای دیجیتال در کارپوشه مودیان

– دریافت شناسه یکتای مالیاتی

دریافت شناسه کالاها و خدمات

این شناسه، کدی سیزده رقمی خواهد بود که صدور آن بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. دریافت شناسه کالا و خدمات را از تاریخ یکم آبان‌ماه سال 1401 برای تمام مودیان ارائه‌دهنده صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه الزامی اعلام کرده‌اند.

صورت‌حساب الکترونیکی چیست؟

این صورت‌حساب در سامانه مودیان صادر می‌شود و شماره مالیاتی منحصربه‌فردی به آن اختصاص می‌یابد که 22 کاراکتر و 4 بخش دارد.

1- شناسه حافظه مالیاتی

2- تاریخ صورت‌حساب

3- سریال صورت‌حساب

4- ارقام کنترلی

انواع صورت‌حساب الکترونیکی

به‌طورکلی سه نوع صورت‌حساب الکترونیکی داریم:

صورت‌حساب الکترونیکی نوع اول که از شماره مالیاتی منحصربه‌فرد برخوردار می‌شود و اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، فروش کالا و خدمات و نحوه پرداخت را نشان می‌دهد.

صورت‌حساب الکترونیکی نوع دوم که صورت‌حسابی است برخوردار از شماره منحصربه‌فرد مالیاتی همراه با اطلاعات هویتی فروشنده، فروش کالا و خدمات، نحوه تسویه‌حساب. درج اطلاعات خریدار به‌صورت اختیاری و غیرضروری تعریف می‌شود.

صورت‌حساب الکترونیکی نوع سوم نیز شماره منحصربه‌فرد مالیاتی خواهد داشت و رسید پرداخت صادره از دستگاه کارت‌خوان یا درگاه الکترونیکی برای آن ضروری خواهد بود. این صورت‌حساب همچنین با توجه به مقررات سازمان امور مالیاتی، مورد تایید سازمان قرار خواهد گرفت.

روش‌های ارسال اطلاعات صورت‌حساب الکترونیکی توسط مودیان

به‌طورکلی می‌توان با توجه به روش‌های زیر اطلاعات صورت‌حساب الکترونیکی را ارسال کرد:

– ارسال صورت‌حساب الکترونیک توسط شخص مودی به‌صورت مستقیم ( نرم افزار سامانه مودیان )

– ارائه صورت‌حساب الکترونیک با کلید مودی توسط شرکت معتمد

گاهی ممکن است نرم‌افزار حسابداری مورداستفاده شما این قابلیت را نداشته باشد. در این صورت خرید یک نرم‌افزار حسابداری دیگر یا استفاده از خدمات شرکت‌های معتمد نیز مستلزم پرداخت هزینه اضافی خواهد شد. در این شرایط می‌توانید برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌ها از نرم ‌افزار حسابداری ارقام سیستم کمک بگیرید.

با بهره‌گیری از این سامانه می‌توانید صورت‌حساب الکترونیکی خود را به‌راحتی به سامانه مودیان ارسال کنید. پس از ثبت صورت‌حساب یا دریافت استعلام از طریق این سامانه، وضعیت همه فاکتورها از قبیل فاکتورهای برگشت از فروش در آن قابل مشاهده خواهد بود.

ویژگی‌های ارقام سیستم در ارتباط با نرم افزار سامانه مودیان

برخی از امکانات این نرم‌افزار در ارتباط با سامانه شامل موارد زیر می‌شود:

– قابلیت وارد کردن اطلاعات به‌صورت مستقیم و بدون اتصال به نرم‌افزار حسابداری

– توانایی اتصال به نرم‌افزار حسابداری ارقام سیستم و دریافت اطلاعات صورت‌حساب‌ها

– امکان ثبت صورت‌حساب، اصلاح یا ابطال و برگشت آن در سامانه مودیان

– ثبت و نگهداری اطلاعاتی شامل شناسه انواع مختلف کالا و همچنین واحدهای اندازه‌گیری اطلاعات پایه کالاهای متعدد در سیستم انبارداری

– برقراری اتصال انواع مختلف صورت‌حساب‌های فروش به‌منظور دریافت اطلاعات موردنیاز از سامانه

– ایجاد شناسه منحصربه‌فرد مالیاتی به‌صورت کاملا خودکار برای هر یک از صورت‌حساب‌ها

– حفظ اطلاعات مربوط به شناسه یکتای حافظه مالیاتی

– ارائه گزارش اطلاعات کالا در قالب فایل خروجی اکسل

– گزارش‌‌دهی‌‌ با هدف ثبت اطلاعات مشتریان در قالب فایل خروجی اکسل

– تهیه گزارش به‌منظور ثبت اطلاعات صورت‌حساب در قالب فایل خروجی اکسل

– درج اطلاعات کالا در سامانه از طریق ارسال اطلاعات توسط وب‌سرویس

– ثبت اطلاعات مشتریان و خریداران در سامانه از طریق ارسال اطلاعات توسط وب‌سرویس

– حفظ اطلاعات صورت‌حساب در سامانه از طریق ارسال اطلاعات توسط وب‌سرویس

– امکان دریافت استعلام وضعیت صورت‌حساب‌های ارسال‌شده

– امکان نمایش خطاهای صورت‌حساب‌های ارسالی و رفع آن‌ها

– چاپ و نمایش فاکتور همراه با اطلاعات مربوط به سامانه مودیان

اقدامات لازم جهت صدور و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی

برای صدور و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی می‌توان از طریق روش‌های زیر اقدام کرد:

– مراجعه به سامانه مالیاتی به آدرس  register.tax.gov.ir و ثبت‌نام در آن

– مراجعه اشخاص حقیقی ثبت‌نام‌نشده به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس  my.tax.gov.ir و نام‌نویسی در آن

– دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با مراجعه به کارپوشه شخصی از طریقtp.tax.gov.ir  یا my.tax.gov.ir، انتخاب پرونده مالیاتی و سپس انتخاب بخش عضویت، تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه

– استفاده از پایانه های فروشگاهی بارگذاری‌شده در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور و مطابق با استانداردهای اعلام‌شده توسط این سازمان

– دریافت صورت‌حساب الکترونیکی از طریق پایانه

– ارسال صورت‌حساب به سامانه مودیان

اسناد مربوط به امکانات و مشخصات فنی پایانه، حافظه مالیاتی و سایر پیوست‌های آن در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir موجود است. بنابراین با مراجعه به این نشانی در بخش پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل دسترسی خواهند بود.

جریمه تخلف یا عدم ثبت‌نام در سامانه مودیان چیست؟

اگر مودیان مشمول در این سامانه ثبت‌نام نکنند یا مرتکب تخلف شوند، به میزان ده درصد از میزان فروش خود جریمه خواهند شد. از تخلفات مودیان در سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– عدم استفاده از حافظه مالیاتی

– خودداری از ثبت‌نام در سامانه مودیان

– استفاده نکردن از پایانه های فروشگاهی

– بهره‌مندی از حافظه مالیاتی سایر افراد

– اجازه استفاده دیگران از حافظه مالیاتی شخص مودی

چقدر زمان نیاز است که صورت‌حساب الکترونیکی رد یا تایید شود؟

ابتدا صورت‌حساب الکترونیکی توسط فروشنده مربوطه بارگذاری می‌شود. سپس خریدار به‌مدت 30 روز مهلت دارد که صورت‌حساب را تایید یا رد کند. اگر ظرف این مدت صورت‌حساب تعیین تکلیف نشود، سامانه به‌صورت خودکار آن را تایید خواهد کرد.

جمع‌بندی

سامانه مودیان موجب می‌شود که قوانین مالیاتی به‌صورت تمام و کمال به اجرا برسد. به‌طورکلی سازمان امور مالیاتی از راه‌اندازی این سامانه اهداف بسیار مفیدی دارد. برخی از این اهداف شامل اجرای قانون پایانه های فروشگاهی، شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی مودی، هوشمندسازی نظام مالیاتی دولت، اجرای عدالت مالیاتی و تکریم حقوق شهروندی است.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *