سامانه مودیان-Taxpayer

هر شخص حقیقی یا هر کسب‌وکاری که مشمول پرداخت مالیات باشد باید در سامانه مودیان هم ثبت‌نام کند. عضویت در این سامانه برای همه فعالان اقتصادی و افرادی که کسب‌وکارهای مختلف دارند، امری ضروری است. اگر شما هم صاحب کسب‌وکاری هستید، ولی اطلاعات کافی دررابطه‌با نحوه استفاده از این سامانه در اختیار ندارید، موارد مطرح‌شده در مقاله کمک فراوانی به شما خواهد کرد.

tax Argham system

سامانه مودیان چیست؟

سیستم مودیان مالیاتی Taxpayer-system نوعی ابزار مالیاتی به‌شمار می‌رود و سازمان امور مالیاتی کشور آن را ایجاد کرده است. این سامانه به سازمان‌های مالیاتی و دولتی کمک می‌کند تا بدهی‌ها و مالیات خود را از طریق اینترنت و با فرآیندی ایمن‌تر و ساده‌تر پرداخت کنند. تمام مراحل در سیستم مودیان مالیاتی به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. مهم‌ترین ویژگی سامانه این است که به کاربران اجازه می‌دهد پرداخت مالیات خود را از طریق اینترنت انجام دهند. بنابراین پرداخت مالیات از طریق این سامانه آسان‌تر، ایمن‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

در تاریخ اول آبان سال 1398، سامانه مودیان مالیاتی و قانون پایانه های فروشگاهی به تایید نهایی شورای نگهبان رسید و مقرر شد که 15 ماه پس از تایید نهایی، این قوانین لازم‌الاجرا شوند، ولی این کار با تاخیرهایی همراه شد. با اجرای کامل این قوانین و طبق فراخوان‌های سازمان امور مالیاتی، افرادی که به پرداخت مالیات ملزم هستند، از این پس موظف خواهند بود که در سیستم مودیان مالیات ثبت‌نام و در صورت لزوم از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

سیستم مودیان مالیاتی بستر و پایه بسیار حائز اهمیتی برای موضوعات ذیل خواهد بود: پیاده‌سازی و شکل‌گیری قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون پایانه های فروشگاهی، قانون اخذ مالیات بر مجموع درآمد و قانون مالیات‌های مستقیم. مهم‌ترین تاثیراتی که پرداخت مالیات از طریق سیستم مودیان مالیاتی ایجاد می‌کند، شامل افزایش سهم مالیات، فراهم شدن زمینه‌ها برای کنترل نرخ تورم، تک رقمی کردن نرخ تورم، کاهش سهم نفت در بودجه، کاهش شکاف طبقاتی و ایجاد عدالت مالیاتی است‌.

چه کسانی مشمول ثبت‌نام در سیستم مودیان هستند؟

افراد حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات به دولت هستند باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت‌نام کنند. افراد حقیقی کسانی هستند که دارایی‌ها و املاک خود را برای اهداف تجاری مورداستفاده قرار می‌دهند. کارآفرینان، مجریان فعالیت‌های تجاری و غیره از جمله افراد حقیقی به‌شمار می‌روند. از طرف دیگر، موسسات، شرکت‌ها و مراکز و موسسات حقوقی و سازمان‌ها در دسته افراد حقوقی قرار می‌گیرند.

از جمله افراد یا مراکز و موسساتی که به ثبت‌نام در سیستم مودیان مالیاتی ملزم شده‌اند، مواردی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته باید توجه داشت که این لیست به‌صورت کلی طراحی شده است، لذا احتمال دارد در موارد خاص، افراد دیگری هم موظف باشند که به عضویت این سامانه در بیابند:

  • شرکت‌های سهامی عام و خاص، شرکت‌های تجاری، شرکت‌هایی با مسئولیت محدود و همه شرکت‌های حقوقی
  • موسسات غیرانتفاعی، بنیادها و موسسات خیریه
  • اشخاص حقوقی که فعالیت‌هایی تجاری انجام می‌دهند، از جمله افرادی که مشاغل خانگی، مشاغل خودکار و فروشگاه‌های آنلاین را اداره می‌کنند.
  • افراد حقوقی و حقیقی که درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات، واحدهای مسکونی، حقوق و دستمزد و غیره دارند.
  • فعالان اقتصادی که در مناطق اقتصادی فعالیت می‌کنند درصورتی مشمول پرداخت مالیات خواهندشد که حجم سالانه معاملات آن‌ها از مبلغ تعیین‌شده توسط هیئت وزیران بیشتر باشد.

مراحل ثبت‌نام در سیستم مودیان مالیاتی

ثبت‌نام در سامانه مودیان، خود چندین مراحله دارد که مودی مالیات باید آن‌ها را پشت سر بگذارد. در این بخش این مراحل را به ترتیب معرفی کرده‌ایم:

  1. ابتدا باید به نشانی اینترنتی زیر بروید و شماره تلفن همراه، تاریخ تولد ‌و کد ملی خود را در قسمت ثبت‌نام وارد کنید:

https://my.tax.gov.ir/?url_back=https://tp.tax.gov.ir

  1. سپس در قسمت رمز عبور برای خود یک رمز ایمن در نظر بگیرید و آن را به ثبت برسانید.
  2. یک رمز در تصویر امنیتی برای شما ظاهر می‌شود که باید در بخش تعیین‌شده عینا وارد شود و سپس با انتخاب گزینه ثبت‌نام وارد مرحله بعدی شوید.
  3. پس از مراحل فوق، قاعدتا باید یک‌ کد احراز هویت به دست‌تان خواهد رسید که این کد از طریق پیامک به شماره‌ای ارسال خواهد شد که آن را در سامانه درج کرده‌اید.
  4. کد احراز هویت را به‌منظور بررسی تطابق شماره ملی با شماره همراه می‌فرستند. توجه داشته باشید که شماره باید با کدملی و به نام شما ثبت شده باشد. در غیر این صورت یک پیام خطا برای شما ارسال خواهد شد.
  5. کدی را که با پیامک به شماره تلفن همراه‌تان ارسال‌شده است در محل تعیین‌شده تایپ کنید. اقدام بعدی انتخاب گزینه «ورود به سامانه» خواهد بود.
  6. ثبت‌نام اولیه با موفقیت انجام شد.

مراحل ثبت‌نام اشخاص حقوقی در سامانه

درصورتی‌که اشخاص حقوقی شرکت خود را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانند، شرکت آن‌ها به‌شکل خودکار از طرف این اداره در سامانه مودیان ثبت‌نام خواهد شد. در این حالت هم، رمز عبور و نام کاربری صاحبان شرکت در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت که در صورت نیاز برای ورود به سیستم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اما اگر این فرایند صورت نگرفته باشد، شخص حقوقی باید برای ثبت‌نام در سیستم مودیان مالیاتی اقدام کند. مراحل زیر باید توسط فرد دنبال شوند:

  1. شخص حقوقی باید با ورود به آدرس اینترنتی زیر در بخش ثبت‌نام روی گزینه «ثبت‌نام اشخاص حقوقی» کلیک کند.

https://my.tax.gov.ir/url_back=https://tp.tax.gov.ir

  1. پس از وارد کردن کد یا شناسه ملی یا کد فراگیر، یک صفحه که حاوی کد امنیتی است برای شما باز می‌شود. پس از ورود کد در محل مشخص‌شده با انتخاب گزینه ارسال به مرحله بعد بروید.
  2. در بخش نوع مودی باید یکی از گزینه‌های تبعه خارجی، شخص حقوقی یا تشکل قانونی انتخاب شود که درباره وضعیت شما صدق می‌کند و با انتخاب گزینه ورود، ثبت‌نام خود را ادامه دهید.
  3. شماره‌ تلفنی را که زمان ثبت‌نام وارد کرده بودید، مجددا در قسمت خواسته شده بنویسید تا پیامک حاوی کد رمز از طریق پیامک به دست‌تان برسد.
  4. پس از وارد کردن کد در قسمت موردنظر، نوبت به انتخاب گزینه ثبت کد فعال‌سازی خواهد رسید.
  5. با کلیک روی گزینه ثبت کد فعال‌سازی، اطلاعات مودی مالیات توسط ثبت احوال استعلام و در صورت مطابقت تایید خواهد شد.
  6. به محض نمایش اطلاعات استعلام‌شده مودی اصلی مالیات، فرد باید نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده اقدام کند.

اجرای قانون سیستم مودیان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

قانون سامانه مودیان مالیاتی با اهداف مختلفی تعیین و تعریف شده است. برخی از اهداف اجرای این قانون عبارت‌اند از:

  • بهبود ارائه خدمات به مودیان و افزایش رضایت صاحبان منافع
  • گرامیداشت مودیان و آسان‌سازی تعامل آن‌ها با سامانه مالیات و برقراری عدالت مالیاتی
  • جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمدها از طریق دریافت آن‌ها
  • کم کردن میزان اقتصاد زیرزمینی
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی و اجرایی وصول مالیات از طریق بهینه‌سازی فرآیند پرداخت آن
  • تبادل کارآمد اطلاعات و مدیریت امن این داده‌ها
  • بهبودسازی سطح نظارت بر اطلاعات سیستم مالیاتی از طریق نظارت بر همه اطلاعات معاملات مالی
  • بهبودسازی روش‌های تشخیص از طریق افزایش سطح تمکین مالیاتی

مزایای استفاده از سامانه مودیان مالیاتی

امروزه سامانه مودیان مالیاتی در کشورهای مختلف به کار گرفته می‌شود. این ابزار به‌عنوان جدیدترین و مهم‌ترین تکنولوژی ارتباطی بین شهروندان و دولت مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای استفاده از این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسهیل فرآیند پرداخت مالیات:

با استفاده از سیستم مودیان مالیاتی، پرداخت مبلغ مالیات بسیار سریع‌تر، ساده‌تر و امن‌تر انجام می‌شود. این سیستم به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در هر زمان که بخواهند و در هر مکانی که هستند مالیات خود را پرداخت کنند.

بهبود شفافیت:

به محض اینکه مودیان در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند همه مشخصات آن‌ها به همراه اطلاعات مالی برای دولت در دسترسی خواهد بود. این امر باعث افزایش شفافیت درباره امور مالی و مالیاتی شهروندان می‌شود.

بهبود دقت و سرعت

با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، ارسال اطلاعات مالیاتی و مالی شهروندان به دولت از طریق استعلام در ثبت‌احوال صورت می‌گیرد. از طرفی هم این فرآیند کاملا آنلاین است. این امر به ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی به دقت و سرعت خواهد بخشید.

کاهش هزینه‌ها:

سیستم مودیان مالیاتی با کم کردن هزینه‌های مربوط به ارسال مکاتبات، حضور در دفاتر مالیاتی و غیره به کاهش هزینه‌های مربوط به پرداخت مالیات می‌انجامد.

جلوگیری از هرگونه تقلب:

از آنجایی که اطلاعات مالی و مالیاتی شهروندان پس از استعلام، از سوی ثبت‌احوال برای دولت ارسال می‌شود، امکان تقلب در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی هم به صفر می‌رسد.

معایب استفاده از سامانه مودیان مالیاتی

هر سیستمی علاوه‌بر مزایایی که دارد، معایبی هم به همراه خواهد داشت. سامانه مودیان مالیاتی هم از این قاعده مستثنا نیست. از جمله معایب استفاده از این سامانه، موارد زیر قابل اشاره هستند:

عدم وجود اطمینان کافی از امنیت

به‌دلیل وجود اطلاعات مالی و شخصی در سیستم مودیان مالیاتی، ممکن است اطلاعات مربوطه از لحاظ امنیتی مسئله‌ساز شوند.

نیاز مداوم به اینترنت

از آنجایی که استفاده از سیستم مالیاتی به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، بنابراین باید به‌صورت مداوم امکان دسترسی به اینترنت نیز فراهم باشد. در مناطقی که اینترنت با ضعف روبه‌رو است، استفاده از این سیستم به‌احتمال زیاد کاربران را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

نحوه ارسال صورت‌حساب الکترونیک به سیستم مودیان

کاربران پس از ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی باید نسبت به تنظیم صورت‌حساب الکترونیک خود و ارسال آن به سامانه اقدام کنند. امکان ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیک به سیستم مودیان مالیاتی به دو روش وجود دارد: ارسال از طریق شرکت‌های معتمد یا ارسال مستقیم به سامانه.

اگر نرم افزار حسابداری که از آن استفاده می‌‌کنید، قابلیت ارسال صورت‌حساب را ندارد یا اینکه قصد ندارید برای خرید یک نرم‌افزار دیگر هزینه کنید، از طرفی هم گرفتن خدمات از شرکت‌های معتمد هزینه بالایی برای شما به همراه خواهد داشت، در این شرایط می‌توانید از نرم افزار حسابداری ارقام سیستم کمک بگیرید.

دسترسی به پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در نرم افزار حسابداری امکان‌پذیر است ( نرم افزار سامانه مودیان ). این نرم‌افزار فوق‌العاده شما را قادر می‌سازد تا کار ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی مالیاتی خود به سامانه مودیان مالیات را در هر زمان و مکان به‌راحتی انجام دهید. علاوه ‌بر این، پس از ارسال صورت‌حساب‌ به سامانه مودیان می‌توانید وضعیت فاکتورهای فروش و برگشت از فروشی را استعلام و مشاهده کنید که در سامانه به ثبت رسیده‌اند.

مزایای استفاده از ارقام سیستم برای سامانه مودیان

نرم‌افزارهای حسابداری مالیاتی ارقام سیستم، مزایای بسیار زیادی برای کاربران به همراه دارند. تعدادی از این مزایا در ادامه شرح داده شده‌اند:

  • امکان خواندن اطلاعات صورت‌حساب‌ها از طریق اتصال به نرم افزار حسابداری ارقام سیستم
  • امکان وارد کردن اطلاعات به‌صورت مستقیم در سیستم مودیان بدون نیاز به اتصال مستقیم به نرم‌افزارهای حسابداری
  • امکان کنترل صورت‌حساب‌ها، اصلاح، ابطال، ثبت و برگشت آن‌ها در سامانه مودیان
  • امکان ایجاد شناسه منحصر‌به‌فرد مالیاتی برای هر صورت‌حساب الکترونیکی به‌صورت خودکار
  • امکان ارسال و اتصال انواع صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سیستم مودیان
  • امکان نگهداری و ثبت اطلاعات مربوط به کالاها در سیستم انبارداری
  • امکان ایجاد گزارش و تولید فایل خروجی اکسل برای ثبت اطلاعات کالا، اطلاعات خریداران و اطلاعات مربوط به صورت‌حساب‌های مختلف
  • امکان ارسال اطلاعات از طریق سرویس وب به‌منظور درج اطلاعات کالاها، خریداران و صورت‌حساب در سامانه مودیان
  • امکان استعلام وضعیت صورت‌حساب‌های ارسال‌شده به سیستم مودیان مالیاتی
  • مشاهده خطاهای ایجادشده در صورت‌حساب‌های ارسالی و کمک به رفع آن‌ها
  • امکان چاپ فاکتور و اطلاعات مربوط به سیستم مودیان از طریق نرم افزار حسابداری ارقام سیستم

جمع‌بندی

سامانه مودیان یک سیستم مالیاتی طراحی‌شده توسط سازمان مالیات کشور است که امکان پرداخت امن و دقیق مالیات از طریق این سامانه وجود دارد. البته برای سهولت کار با این سیستم و کنترل و ارسال صورت‌حساب‌ها، نرم‌افزارهای حسابداری مختلفی طراحی شده‌اند که نرم‌افزار ارقام سیستم یکی از آن‌ها شمرده می‌شود.

البته Argham System یک نرم‌افزاری جامع حسابداری است که انواع نرم‌افزارهای حسابداری اعم از نرم‌افزار حسابداری لوازم یدکی، نرم‌افزار حسابداری خودرو و نرم‌افزار حسابداری آسانسور را طراحی و در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد. امکانات گسترده، بی‌نیازی از سایر نرم‌افزارهای حسابداری، سهولت در کار و قیمت مناسب از جمله ویژگی‌های نرم‌افزار حسابداری ارقام سیستم محسوب می‌شوند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *