پایانه های فروشگاهی

نرم افزار سامانه مودیان

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار هستید، چه به‌عنوان یک شخص حقیقی و چه حقوقی باید در نرم افزار سامانه مودیان ثبت‌نام خود را انجام دهید. بنابراین می‌توان گفت که این سامانه برای تمام افرادی که در حوزه‌های اقتصادی فعال هستند، نامی آشنا است. اگر شما هم در شمار افرادی هستید که هنوز نمی‌دانید این سامانه چیست و چگونه باید در آن حضور داشته باشید باید هرچه زودتر نسبت به ابعاد آن آشنایی پیدا کنید تا زمان کار با آن دچار مشکل نشوید.

سامانه مودیان چیست؟

این سامانه در واقع یک سامانه آنلاین وابسته به سازمان امور مالیاتی است و تمامی افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند در آن حضور دارند. در این سامانه به مشمولان نظام مالیاتی کشور، پوشه‌‌ای اختصاص داده می‌شود تا بتوانند از این طریق به‌راحتی اطلاعات مربوط به مالیات خود را بررسی و آن را به سازمان مالیاتی ارسال کنند.

به‌طور کلی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از مسیر این سامانه به ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود بپردازند. برای این کار فروشندگان فاکتورهای خرید خود را در سامانه بارگذاری خواهند کرد تا به تایید اشخاص ذکرشده برسد.

هدف از راه‌اندازی سامانه مودیان را جلوگیری از فسادهای اقتصادی، راه‌ و روش‌های تقلب مالی و فرار از مالیات اعلام کرده‌اند. در این سامانه، تمامی اطلاعات مربوط به افرادی که باید مالیات خود را در زمان مشخص پرداخت کنند، وجود دارد و هیچ‌گونه تغییر اساسی و غیرقانونی از سوی افراد در آن ممکن نخواهد بود.

چه کسانی باید و چه کسانی نباید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

درست است که تاکید زیادی بر ثبت نام تمام افراد حقیقی و حقوقی در سامانه مودیان نشان دادیم، اما باید بدانید که برخی استثنائات نیز در این بین به چشم می‌خورد که باید مدنظر خود قرار دهید. این موارد حاکی از آن هستند که برخی کسب‌‌وکارها به ثبت‌نام در این سامانه نیازی نخواهند داشت.

 

 

افرادی که باید در این سامانه ثبت‌نام کنند

تمامی شرکت‌های حقوقی:

  1. شرکت‌های سهامی خاص، شرکت‌های تجاری، شرکت‌های مسئولیت محدود، تعاونی و غیره.
  2. تمام افراد حقیقی و حقوقی که درآمد دارند و سود کسب می‌کنند: درآمدهای مربوط به حقوق و دستمزد، درآمدهای حاصل از اجاره املاک و سایر درآمدهای حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات.
  3. تمامی اشخاص حقیقی که فعالیت‌های تجاری دارند، مانند کسب‌وکارهای خانگی یا فروشگاه‌های آنلاین.
  4. موسسات غیرانتفاعی مانند خیریه‌ها یا بنیادها و غیره.
  5. فعالان اقتصادی

افرادی که به ثبت‌نام در این سامانه نیازی ندارند

  1. اشخاص حقیقی موضوع ماده 81 قانون مالیات مستقیم
  2. اشخاص مشمول ماده 142 قانون مالیات مستقیم
  3. صاحبان مشاغل در گروه سوم که کالا یا خدمات معاف از مالیات و ارزش افزوده را ارائه می‌کنند.

پایانه های فروشگاهی

هر دستگاهی که از سه قابلیت زیر برخوردار باشد، به‌عنوان یک پایانه های فروشگاهی معرفی می‌شود:

  • به سامانه‌ مودیان متصل باشد.
  • صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر کند.
  • خدمات شبکه‌های پرداخت رسمی را به کار ‌گیرد.

صورت‌حساب‌ الکترونیکی

صورت‌حساب‌های الکترونیکی دارای یک شماره منحصربه‌فرد مالیاتی هستند که در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود. صورت‌حساب‌های الکترونیکی فرمت یکسانی ندارند، این بدان معناست که هر صورت‌حساب در واقع متناسب با نوع کسب‌وکار و اقلام اطلاعاتی مشخص خواهد شد. البته به این موضوع هم باید توجه کنید که صورت‌حساب‌های الکترونیکی از انواع و الگوهای متنوعی پیروی می‌کنند که به‌شکل زیر تعریف شده‌اند:

  • صورت‌حساب الکترونیکی نوع اول
  • صورت‌حساب الکترونیکی نوع دوم
  • صورت‌حساب الکترونیکی نوع سوم

هر یک از صورت‌حساب‌ها نیز دارای چندین الگو هستند که با عناوین ذیل معرفی می‌شوند:

  1. الگوی اول (فروش)
  2. الگوی دوم (فروش ارزی)
  3. الگوی سوم (صورت‌حساب طلا، جواهر و پلاتین)
  4. الگوی چهارم (قرارداد پیمانکاری)
  5. الگوی پنجم (قبوض خدماتی)
  6. الگوی ششم (بلیت هواپیما)
  7. الگوی هفتم (صادرات)

آموزش جامع سامانه مودیان

چه از نرم ‌افزار حسابداری ارقام سیستم استفاده کنید چه به‌دنبال نحوه استفاده از سامانه مودیان در نرم ‌افزار حسابداری باشید، گام اول دررابطه‌با این سامانه، فراگیری آموزش جامع آن است. بگذارید این موضوع را از طریقی دیگر برای شما شرح دهیم.

زمانی که شما به‌عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی معرفی می‌شوید، اگر از پرداخت مالیات و حضور در این سامانه سرپیچی کنید، این کار نتیجه‌ای جز ضرر و پرداخت هزینه‌های بسیار به‌عنوان جریمه برای شما در پی نخواهد داشت. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های معتمد یا آموزش این سامانه را در اختیار شما قرار می‌دهند یا با توجه به حوزه کاری خود توصیه می‌کنند از نرم‌افزارهایی کمک بگیرید، برنامه‌هایی مثل نرم افزار حسابداری لوازم یدکی یا نرم افزار حسابداری خودرو از این قبیل به‌شمار می‌روند.

در صورتی که نمی‌دانید چگونه باید در این سامانه فعالیت کنید، به هیچ عنوان برای ثبت‌نام یا فعالیت در آن کاری انجام ندهید. زیرا هرگونه مشکل یا ثبت اطلاعات ناقص از سوی شما در این سیستم، زمان زیادی را صرف خواهد کرد تا اصلاحات را دریافت کند و اطلاعات نادرست و خطاها را تغییر دهد.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان چگونه است؟

در وهله اول باید بگوییم که ثبت‌نام در این سامانه مانند دیگر سامانه‌های الکترونیکی نیست که شما تنها با یک‌بار احراز هویت بتوانید به آن وارد شوید! بلکه باید مراحل بسیاری را پشت سر بگذارید که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ثبت‌نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده

برای این که بتوانید با ثبت‌‌نام در در این سامانه به عضویت آن در آیید، ابتدا باید مراحل نام‌‌نویسی در نظام مالیاتی را انجام دهید و کار تشکیل پرونده مالیاتی خود را به پایان برسانید. برای انجام این کار هم باید به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

دریافت گواهی امضای الکترونیک

این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای دریافت گواهی امضای الکترونیک خود، انجام مراحل زیر ضروری خواهد بود:

  1. وارد سایت gica.ir شوید.
  2. گزینه «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» را انتخاب کنید.
  3. مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را انجام دهید.

در نهایت، از طرف این سایت یک کد رهگیری به شما داده خواهد شد که باید آن را به دفاتر پیشخوان دولت ارائه دهید و امضای الکترونیکی خود را در قالب توکن که چیزی شبیه به یک فلش مموری است از آن‌ها دریافت کنید. شما از توکن امضای الکترونیک خود می‌توانید برای استخراج کلید عمومی سامانه مودیان کمک بگیرید. به این ترتیب شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را نیز به دست خواهید آورد.

پایانه های فروشگاهی

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

پس از این که توانستید کلید عمومی سامانه‌ مودیان را از توکن امضای الکترونیک استخراج کنید، در مرحله بعد باید برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و ثبت‌نام توکن سامانه فوق آماده شوید. سازمان امور مالیاتی برای تمامی افرادی که مشمول پرداخت مالیات و دارای پرونده هستند، کارپوشه مودیان را ایجاد کرده است. شما با ورود به درگاه ملی خدمات مالیاتی به نشانی www.my.tax.gov.ir  خواهید توانست به این کارپوشه دسترسی بیابید.

  1. پس از ورود به سایت به قسمت سمت راست صفحه توجه کنید.
  2. با انتخاب گزینه «شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی» به مرحله بعد بروید.
  3. بارگذاری فایل کلید عمومی و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی را انجام دهید.

ثبت نام توکن سامانه مودیان

پس از این که کد یکتای حافظه مالیاتی خود را به دست آوردید آن را به یکی از دفاتر پیشخوان دولت ببرید و با ارائه مدارک لازم از جمله آگهی تاسیس یا آگهی آخرین تغییرات شخص حقوقی و توکن این سامانه را دریافت کنید.

دریافت شناسه کالا و خدمات

شناسه‌های مربوط به کالا و خدمات در واقع کدهایی هستند که سازمان امور مالیاتی به کالاها و خدمات گوناگون ارائه می‌دهد. این موارد به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • شناسه عمومی کالا و خدمات
  • شناسه خصوصی کالا و خدمات

طبق اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی taxpayer-system آن‌ها را ارائه می‌دهد، فعلا به ارسال شناسه خصوصی نیازی نیست و مودیان مالیاتی تنها باید شناسه عمومی کالا را ارسال کنند. این شناسه فهرستی کامل از تمامی کالاها، خدمات و شناسه مربوط به هر کدام را در بر خواهد داشت.

این لیست از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. زیرا نشان می‌دهد که خدمات شما به‌صورت قانونی ثبت شده است یا خیر. برای بررسی این لیست باید به نشانی www.stuffid.tax.gov.ir مراجعه کرده و شناسه کالا و خدمات خود را دریافت کنید. در صورتی که شناسه کالا و خدمات شما در این سایت وجود نداشت به سامانه جامع تجارت به نشانی www.ntsw.ir سر بزنید تا برای کالا و خدمات خودتان شناسه کالا به دست آورید.

اگر به‌طور قانونی سامانه مودیان را اجرا نکنید ...

اگر به‌عنوان یک شخص مشمول مالیات، قانون سامانه مودیان را اجرا نکنید، جرائم سنگینی در انتظار شما خواهد بود. در صورتی که مرتکب یکی از تخلفات زیر شوید، باید 10 درصد مبلغ فروش خود را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید:

  • عدم عضویت در سامانه مودیان
  • استفاده نکردن از پایانه فروشگاهی
  • سر باز زدن از به کار بردن حافظه مالیاتی
  • بهره‌برداری از حافظه مالیاتی دیگران برای خود
  • حافظه مالیاتی خود را در اختیار دیگران گذاشتن
  • اعلام نکردن شماره‌حساب‌های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی را با آن‌ها انجام می‌دهید.

علاوه بر موارد که ذکر کردیم، در صورتی که فرد از تحویل صورت‌حساب چاپی خریدار خودداری یا آن را مخدوش کند، مودی به پرداخت جریمه‌ای معادل دو درصد مبلغ آن فروش یا معامله ملزم خواهد شد. البته این موضوع را مدنظر خود قرار دهید که ارقام ذکرشده با توجه به تورم سالانه تغییر خواهند کرد.

نرم افزار حسابداری ارقام سیستم

صورت‌حساب‌ الکترونیکی به دو روش ارسال مستقیم و ارسال از طریق شرکت معتمد انجام می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها در حال حاضر نرم افزارحسابداری ارقام سیستم را در اختیار ندارند تا بتوانند با استفاده از آن به ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی بپردازند. از سوی دیگر، هزینه‌های استفاده از خدمات شرکت‌های معتمد نیز آن‌قدر بالا است که هر کسب‌وکاری نمی‌تواند پرداخت آن‌ها را متقبل شود.

اگر شما در حال حاضر جزو این دسته افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از نرم‌افزار ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به نرم افزار سامانه مودیان ارقام سیستم استفاده کنید. از آنجایی که ارسال صورت‌حساب الکترونیکی بسیار مهم است و باید به‌درستی صورت گیرد این نرم‌افزار به شما کمک خواهد کرد تا در هر زمان که موردنیاز بود، صورت‌حساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان بفرستید. برخی از ویژگی‌های کلیدی ارقام سیستم در ارتباط با این سامانه عبارت‌اند از:

  • امکان وارد کردن اطلاعات به‌شکل مستقیم در سامانه بدون نیاز به اتصال مستقیم نرم افزار حسابداری
  • برخورداری از قابلیت اتصال به نرم افزارحسابداری ارقام سیستم و خواندن اطلاعات مربوط به صورت‌حساب
  • توانایی ثبت اطلاعات، ابطال و برگشت صورت‌حساب‌ها در سامانه مودیان
  • ثبت و نگهداری اطلاعات شناسه کالا و واحد اندازه‌گیری در اطلاعات پایه کالاها در سیستم انبارداری
  • امکان اتصال انواع صورت‌حساب‌های فروش در جهت اخذ اطلاعات موردنیاز سامانه
  • ارائه و تولید خودکار شناسه‌های منحصربه‌‌فرد برای هر صورت‌حساب
  • نگهداری از اطلاعات مربوط به شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  • دریافت گزارش و فایل خروجی اکسل جهت ثبت اطلاعات مربوط به کالا و همچنین ثبت اطلاعات خریداران
  • گزارش و فایل خروجی اکسل برای ثبت اطلاعات صورت‌حساب
  • ارسال اطلاعات از طریق وب‌ سرویس برای درج اطلاعات کالا، خریداران و صورت‌حساب در سامانه مودیان
  • استعلام وضعیت صورت‌حساب‌های ارسالی
  • بررسی خطاهای صورت‌حساب‌های ارسال‌شده و رفع آن‌ها
  • چاپ فاکتور به‌همراه اطلاعات مربوط به سامانه‌ی‌ مودیان

همان‌طور که دانستید، نرم افزارحسابداری ارقام سیستم می‌تواند برای ثبت اطلاعات در رابطه با مالیات کسب‌وکار شما بسیار کارساز باشد. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید فعالیت خود را در زمینه‌های مالیاتی به‌مراتب بهبود ببخشید و تمام مراحل آن را بهتر پیش ببرید.

به‌عنوان مثال، اگر کسب‎وکار شما در زمینه خدمات آسانسور است با استفاده از نرم افزار حسابداری آسانسور که ویژگی‌های ذکرشده را همراه خود دارد با خیالی آسوده خواهید توانست تمامی مراحل مربوط به مسائل مالیاتی خود را طی کنید و به‌درستی در سامانه مودیان به فعالیت بپردازید.

جمع‌بندی

همان‌طور که اشاره کردیم برای انجام امور مربوط به مالیات باید به‌عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی در سامانه مودیان ثبت‌نام کنید و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهیم.

با توجه به این که بسیاری از افراد در حال حاضر نرم افزار مناسبی برای اتصال به این سامانه ندارند و همچنین نمی‌خواهند اطلاعات خود را به دست شرکت‌های معتمد بسپارند، بنابراین می‌توانند از نرم افزارحسابداری ارقام سیستم استفاده کنند. این نرم‌ افزار زمینه مناسب را برای افراد فوق مهیا می‌کند تا با خیالی آسوده فعالیت مالیاتی خود را انجام دهند و در صورت بروز هر مشکلی در این زمینه بتوانند آن را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع کنند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *