خودرو ژیان ۷۳ ساله شد / تاریخ تولید قوطی حلبی با هندلینگ عالی در ایران

اخبار آسان محاسب

خیلی ها در ایران از سواری با خودرو ژیان لذت برده اند؛ خودرویی جمع و جور  با هندلینگ شگفت آور. این محصول سیتروئن 73 ساله شده است. بیایید تاریخ تولید این قوطی حلبی را در ایران مرور کنیم.

شاید برای بسیاری از ایرانی ها ژیان یاد آور سریال چاق و لاغر باشد، برای خیلی ها هم خاطره به یاد ماندنی سواری های کودکی، شده ژیان که از سال ۷۰ به بعد در ایران تبدیل به خودرو فقرا شده بود.

زمان ورودش به ایران خودرو اقشار متوسطی بود که توسط شرکت سایپا ما بین سال های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۹ ساخته می شد.

این خودرو به دلیل مصرف سوخت بسیار پایینش در اصفهان تا همین اواخر مشتریان فراوانی داشت، تعمیر خودرو هم بسیار آسان بود.

دلیل تولید ژیان

این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شده‌است. ژیان توسط فرانسوی‌ها و در مقابله با فولکس‌واگن آلمان ساخته شد و هدف آن تولید خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.

تولید ژیان از دهه ۳۰ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت‌های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدل‌های گوناگون شد.

این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده است و گفته می‌شود تا سال ۱۹۹۰ و تولید در مدل‌های مختلف، حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشته‌است.

از مدل‌های آن می‌توان dyane، ۲CV، Ami، Mehari و SM و یک نسخه اِستیشِن با نام Acadiane را نام برد.

این خودرو حتی مدل ۴ چرخ متحرک هم داشته است که به اسم ۲CV Sahara تولید شده‌است.

مدل موجود در ایران Dyane است که در دهه ۷۰ میلادی تولید شد. خودروی ژیان در فرانسه با نام دو شوو (Deux Chevaux) معروف است، دو شوو در زبان فرانسوی به معنای دو اسب است که به دو سیلندر بودن خودرو اشاره دارد.

این خودرو از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک می‌شود بهره می‌برد. موتور این خودرو در ابتدا از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود، اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر خودرو شد. قدرت موتور این خودرو 30 اسب بخار بود.

مصرف بنزین ژیان حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

جزئیات سیستم تعلیق خودرو ژیان

تعلیقی که در ژیان استفاده شده، نسبت به زمان خود بی نظیر است؛ تعلیق این خودرو به صورت دو استوانه‌است که در زیر خودرو قرار دارد، در واقع نوعی کمک فنر که در طول خودرو قرار می‌گیرد و هر کدام از میله‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود. ضربه گیر هم یک واحد مجزاست.

جالب است بدانید که یک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (بصورت دستی) می‌توان ارتفاع خودرو را تنظیم کرد. (به این نوع سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک می‌گویند). بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق است که در موانع و دست اندازها خودرو تا این حد نرم و راحت است.

آمریکایی ها به طعنه آن را “tin can”  (قوطی حلبی  – یا بقول ما ایرونیها:- لگن- )، آلمانی ها به آن اردک کوچک، و انگلیسی ها به آن حلزون نامیده اند.

شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال ۱۳۴۴ در زمینی به مساحت ۲۴۰ هزار متر و زیر بنای ۲۰ هزار متر و با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال توسط آلفرد آیسه تاسیس شد.

با صدور پروانه تاسیس و تعیین اعضای هیئت مدیره در اواخر سال ۱۳۴۵، به صورت رسمی فعالیت شرکت آغاز شد. تهیه زمین احداث نخستین سالن تولید (سالن بدنه و رنگ فعلی)، تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز و ثبت کلمه ژیان، از جمله اقداماتی بود که تا سال ۱۳۴۷، یعنی زمان بهره برداری از شرکت انجام شد.

اولین محصول تولیدی شرکت “آکا” نام داشت که طی چهار سال(از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰) تعداد ۱۰۳۵ دستگاه تولید شد. سپس اتومبیل ژیان ازاین شرکت به بازار عرضه و در سال ۱۳۵۵ طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو رنو ۵ هم به تولیدات شرکت افزوده شد.

بعدها در مکانی که ژیان تولید می شد پراید تولید شد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *