تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت

از گذشته تا کنون، کسب‌وکارهای آنلاین روش‌های بازاریابی مختلفی را استفاده کرده‌اند؛ اگر بخواهیم به چندین سال قبل که هنوز شبکه‌های اجتماعی رونق زیادی نداشتند برگردیم، باید بگوییم که موتورهای جستجو مهم‌ترین منبع برای جذب ترافیک و بازاریابی کسب‌وکارهای آنلاین بوده‌اند. امروزه شبکه‌های اجتماعی مختلفی وجود دارند که هر یک از آن‌ها قابلیت‌های مختلفی را برای بازاریابی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از طرف دیگر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و نمی‌توان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت. امروزه اگر بخواهیم بین سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی را انتخاب کنیم، قطعاً ساده نیست! هر یک از آن‌ها مزایایی دارند و البته مسئله مهم‌تر این است که هر دوی آن‌ها در داشتن یک استراتژی موفق برای کسب‌وکارمان تاثیرگذار هستند. در این مقاله راه‌حل‌هایی را بررسی کنیم که به کمک آن از تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو استفاده کنیم! منظور ما این است که کاری کنیم تا شبکه‌های اجتماعی به افزایش رتبه ما در موتورهای جستجو، افزایش ترافیک و در نهایت افزایش فروش کسب‌وکارمان کمک کنند. اگر موفق هستید، در ادامه با ما و بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو همراه باشید.

تفاوت سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیازمند تولید محتوای جذاب و ارزشمند است تا بتوانید کاربران را جذب کنید؛ به عبارت ساده‌تر شما در شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و… محتوا تولید می‌کنید تا در همان شبکه‌ها دیده شوید. این محتوا ممکن است تنها چند روز دیده شود و پس از آن حتی یک نفر هم آن را نبیند!

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت

در سئو شما محتوا را تولید می‌کنید تا اگر کاربری کلمه کلیدی مرتبط با محتوای شما را دید یا سوالش مرتبط با محتوای شما بود، آن محتوا از سایتتان را در میان نتایج جستجوی گوگل ببیند و وارد سایت شود! مزیت سئو نسبت به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که برای همیشه از آن مطلب بازدید می‌گیرید اما نسبت به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی زمان بیشتری نیاز دارد.

حال اگر بخواهیم از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو در کنار هم استفاده کنیم، بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را تجربه خواهیم کرد. شبکه‌های اجتماعی سیگنال‌های مثبتی برای موتورهای جستجو به شمار می‌آیند و هنگام استفاده از این شبکه‌های اجتماعی، نه تنها بازدید سایت را به صورت مستقیم و از طریق محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهیم، بلکه باعث افزایش ترافیک ورودی گوگل و سایر موتورهای جستجو هم می‌شود. البته موتورهای جستجو هم می‌توانند به رشد و افزایش دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی شما هم کمک کنند!

موتورهای جستجو یک منبع بسیار عالی برای جذب مشتریان است! از طرفی شبکه‌های اجتماعی هم به آرامی در حال توسعه و تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای بازاریابی هستند. شاید فکر کنید که سئو و شبکه‌های اجتماعی در مقابل هم هستند! اما باید بگوییم که شبکه‌های اجتماعی و سئو به یک‌دیگر کمک می‌کنند تا بهترین استراتژی را برای رشد کسب‌وکارتان داشته باشید! در واقع نباید از تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو غافل بود و باید هر دوی آن‌ها را به خوبی پیش ببرید. در ادامه این مقاله به بررسی راه‌کارهایی می‌پردازیم تا بتوانید بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را تجربه کنید!

استراتژی مناسب کسب‌وکار اینترنتی با درنظر گرفتن تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو

استراتژی سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کاملاً متفاوت هستند اما باید توجه داشته باشید که با تدوین یک استراتژی مناسب می‌توانید بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را داشته باشید. شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا بتوانند محتوای موردنظر و ارزشمند خود را به کاربران ارائه دهند و کاربران هم از آن استفاده کنند. از طرف دیگر سئو به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در صورت جستجوی یک سوال یا محتوا خاص، کاربران وارد سایت شما شوند. استفاده از سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا بتوانید از منابع مختلف ترافیک جذب کنید و خدمات یا محصولات خود را بفروشید! با این حال شما حاضر هستید تنها از یک کانال بازاریابی برای افزایش ترافیک و فروش محصولاتتان استفاده کنید؟ قطعاً خیر!

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت

در حقیقت کاربران از موتورهای جستجو برای رسیدن به سوالات خود و از شبکه‌های اجتماعی برای یادگیری و اطلاع از محتوای جدید کسب‌وکارها (نظیر پست‌های آموزشی، تخفیف‌ها، دوره‌های آموزشی و…) استفاده می‌کنند. در این بخش قصد داریم به بررسی ۷ راه‌کار بسیار عالی برای داشتن استراتژی مناسب برای دریافت بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو بپردازیم:

  1. قر‌ار دادن دکمه اشتراک‌گذاری سایت در شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو می‌شود، قرار دادن دکمه‌های اشتراک‌گذاری است! این کار نه تنها منجر به افزایش ترافیک از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌شود، بلکه گوگل سیگنال‌های دریافتی از موتورهای جستجو را در رتبه‌بندی سایت مهم می‌داند. بنابراین اگر به دنبال تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئوی سایت خود هستید، پیشنهاد می‌کنم دکمه‌های اشتراک‌گذاری سایت در شبکه‌های اجتماعی را در پایان تمام مطالب خود قرار دهید. به تصویر زیر نگاه کنید:

 

ما در دیدوگرام آیکن‌های مربوط به چهار شبکه اجتماعی را قرار داده‌ایم که با کلیک کاربران بر روی آن، لینک مطلب در شبکه اجتماعی موردنظر به اشتراک گذاشته می‌شود! حال فرض کنید یک مطلب شما روزانه ۵ بار توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود و هر یک از این کاربران، حداقل ۱۰۰ دنبال‌کننده دنبال داشته باشند؛ با این کار روزانه لینک شما توسط ۵۰۰ نفر دیده می‌شود. بنابراین استفاده از این ابزار تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش ترافیک شما به صورت مستقیم دارد و رتبه شما را در گوگل هم بهبود می‌دهد.

  1. استفاده از کلمات کلیدی پرجستجو در محتوای شبکه‌های اجتماعی

در ابتدای این مقاله گفتیم که مرز میان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو در حال کم رنگ شدن است! در سئوی محتوا چه چیزی اهمیت زیادی دارد؟ قطعاً کلمات کلیدی!

استفاده از کلمات کلیدی پرجستجو در محتوای شبکه‌های اجتماعی

کلمات کلیدی پایه و اساس یک محتوای سئوشده را تشکیل می‌دهند؛ یعنی شما باید بدانید که کاربران برای رسیدن به محتوای موردنظر چه کلمات کلیدی را بیشتر جستجو می‌کنند تا بتوانید از آن کلمه کلیدی در سئو استفاده کنید. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی محتوای شبکه‌های اجتماعی هم برای رتبه‌بندی لینک‌های اشتراک‌گذاری‌شده استفاده می‌کنند! یعنی در واقع اگر لینک محتوای خود را در یک شبکه اجتماعی مانند توئیتر به اشتراک گذاشته‌اید، برای دریافت بهترین نتیجه، باید کلمه کلیدی مورد استفاده در محتوای مطالب سایت خود را در توییت مربوط به هر مطلب هم درج کنید. البته منظور ما این نیست که توییت خود را با کلمات کلیدی بمباران کنید؛ منظور ما این است که فقط یک‌بار در میان متن توییت خود آن را درج کنید. با این کار نه تنها رتبه محتوای شما در موتورهای جستجو بهبود پیدا می‌کند، بلکه به راحتی می‌توانید توجه کاربران را هم جلب کنید تا وارد سایت شما شوند.

  1. قرار دادن لینک سایت در پروفایل شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از راه‌کارهایی که به کمک آن می‌توانید بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را بگیرید، قرار دادن لینک سایت در پروفایل شبکه‌های اجتماعی است! به عنوان مثال اگر برای سایت خود یک صفحه اینستاگرامی ایجاد کرده‌اید، کافی است لینک خود را در بیو قرار دهید. با این کار کاربران بر روی آن کلیک می‌کنند و به صورت مستقیم برایتان ترافیک ایجاد می‌کنند! اما هدف ما از این کار بهبود سئو و افزایش رتبه سایت در میان نتایج جستجوی گوگل است.

قرار دادن لینک سایت در پروفایل شبکه‌های اجتماعی

لینک‌هایی که در پیام‌های فیسبوک و توئیتر منتشر می‌کنید، به صورت No Follow هستند؛ یعنی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو اهمیت زیادی ندارند. اما لینک‌هایی که شما در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهید، معمولاً Follow هستند! یعنی این شبکه‌ها به گوگل می‌گویند که این لینک‌ها ارزش زیادی دارند و گوگل هم رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشد. بنابراین مطمئن شوید که در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود لینک سایتتان را قرار داده‌اید! همچنین باید توجه داشته باشید که لینک‌هایی که در پست بعضی از شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید، قابل کلیک نیستند؛ مثلاً اگر شما در اینستاگرام پستی منتشر کنید و در آن پست لینکی قرار دهید، این لینک قابل کلیک نیست اما لینکی که در بخش پروفایل خود قرار می‌دهید، قابل کلیک است و به افزایش ترافیک سایت و بهبود رتبه سئو کمک زیادی می‌کند.

  1. قرار دادن لینک محتوای مرتبط با ویدئوها

اگر به دنبال تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو هستید، حتماً از ویدئو استفاده کنید! معمولاً کاربران محتوای بصری و به خصوص ویدئویی را دوست دارند و دلیل آن هم این است که در زمان کمتر می‌توانید چیزهایی بیشتری را یاد بگیرند. اگر ویدئوی خود را در شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب منتشر می‌کنید، حتماً یک لینک به محتوای مرتبط در سایت خود بدهید. این کار نه تنها بر روی بهبود رتبه سئو تاثیرگذار است، بلکه باعث می‌شود تا اگر کاربری محتوایی مرتبط با ویدئوی شما می‌نویسد، به ویدئوی شما هم لینک بدهد.

قرار دادن لینک محتوای مرتبط با ویدئوها

اما فایده این کار چیست؟ فایده‌اش این است که شما لینک خود را در صفحه ویدئو قرار داده‌اید و کاربرانی که برای دیدن ویدئو، وارد صفحه ویدئو می‌شوند، بر روی لینک شما هم کلیک می‌کنند. به همین سادگی می‌توانید کاربران، رتبه سئو و فروش کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید!

  1. بهینه‌سازی پروفایل شبکه‌های اجتماعی

به شبکه‌های اجتماعی به چشم یک ابزار کمکی برای کسب‌وکار آنلاین خود نگاه کنید! مهم نیست که در کدام شبکه‌ها فعالیت می‌کنید، اما مهم است که از آن شبکه به بهترین شکل ممکن برای افزایش ترافیک سایت خود استفاده کنید. پروفایل یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین چیزی است که باید آن را بهینه‌سازی کنید؛ زیرا این بخش مستقیماً در دید کاربران است! اگر این بخش را جذاب بنویسید، می‌توانید در پایان آن از کاربران بخواهید وارد سایت شما شوند؛ حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید پس از وارد شدن به سایت، ایمیل یا شماره تماس خود را در فرم خبرنامه پر کنند. داشتن اطلاعات کاربران اهمیت زیادی برای کسب‌وکارها دارد و برای بخش بازاریابی استفاده می‌شود.

بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام

بهینه‌سازی پروفایل کاربران را تشویق می‌کند تا وارد سایت شما شوند! با ورود کاربران به سایت شما ترافیک هم افزایش پیدا می‌کند و تعداد بازدیدکنندگان یک سایت اهمیت زیادی برای موتورهای جستجو دارد. بنابراین اگر به دنبال تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو هستید، حتماً یک پروفایل جذاب، بهینه و دارای لینک سایت داشته باشید و کاربران را تشویق به کلیک کردن بر روی لینک سایت کنید.

  1. استفاده از کاربران برای اشتراک‌گذاری لینک در صفحات اجتماعی خود

اگر محتوای صفحه شما مناسب باشد، بسیاری از کاربران هستند که حاضر به تبلیغ پست شما در استوری و حتی پست‌های خود هستند! اگر در توئیتر فعالیت می‌کنید، این مسئله بیشتر دیده می‌شود که کاربران دیگر را کوت (Quote) می‌کنند. سعی کنید یک لینک را در میان پست‌های خود قرار دهید و از کاربران بخواهید آن محتوا را به اشتراک بگذارند! همان‌طور که گفتیم موتورهای جستجو نظیر گوگل اهمیت زیادی برای لینک‌های شبکه‌های اجتماعی قائل است و این اهمیت روز به روز در حال بیشتر شدن است. هر چقدر سیگنال‌های دریافتی گوگل از لینک‌های شما بیشتر باشد، قطعاً رتبه سایت شما هم بهبود بیشتری پیدا می‌کند.

برقراری ارتباط با مخاطبان و کاربران برای بیشتر دیده شدن در اینستاگرام

بهترین راه‌کار برای این که کاربران محتوای شما را بازنشر دهند، ایجاد تعامل عالی در صفحه خود است؛ یعنی اگر شما سعی کنید کاربران را به چالش بکشید، اعتماد آن‌ها را هم جلب می‌کنید و در نهایت می‌توانید از آن‌ها بخواهید محتوای شما را در صفحه خود به همراه لینک درج‌شده منتشر کنند.

  1. روابط جدید ایجاد کنید!

یکی دیگر از روش‌های دریافت بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو ایجاد روابط جدید است! وبسایت کسب‌وکارتان در حقیقت یک کانال ارتباطی مناسب برای فروش محصولات، ارائه اطلاعات، آموزش به کاربران و… است. با استفاده از صفحات اجتماعی می‌توانید روابط بسیار خوبی با کاربران برقرار کنید و سپس از آن‌ها بخواهید لینک سایت شما را سایت خود قرار دهند. این مورد که به عنوان بک‌لینک شناخته می‌شود، تاثیر بسیار زیادی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت؛ البته باید توجه داشته باشید تا جای ممکن، موضوع آن سایت با موضوع سایت شما یکسان یا حداقل نزدیک به هم باشند.

برای درج لینک در سایت‌های کاربران، می‌توانید برای آن‌ها یک پست مناسب ایجاد کنید و درون آن پست، لینک‌هایی را به صفحات سایت خود ارجاع دهید.

برندسازی؛ مهم‌ترین نتیجه‌ی استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو در کنار یکدیگر!

برای همه ما پیش آمده است که بخواهیم یک محصول را خریداری کنیم و دو برند همان محصول را داشته باشند! در این میان انتخاب شما محصول کدام برند است؟ شاید ده‌ها فاکتور در انتخاب آن محصول تاثیرگذار باشند اما اگر شرایط فراهم باشد و هزینه محصول دو برند تقریباً یکی باشد، قطعاً برند شناخته‌شده‌تر را انتخاب می‌کنید! حتی گاهی حاضر به پرداخت هزینه بیشتر هستید تا محصولی باکیفیت بگیرید. تمام این موارد بستگی به برندسازی دارد! یعنی هر چقدر شناخته‌‌شده‌تر باشید، کاربران بیشتری وارد سایت شما می‌شوند و راحت‌تر می‌توانید در بازار رقابتی محصولات خود را بفروشید. مهم‌ترین نتیجه استفاده هم‌زمان از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سئو، برندسازی است. به کمک می‌توانید به افزایش فالوورهای اینستاگرام خود کمک کنید و از طریق شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید کاربران بیشتری را به سایت هدایت کنید. هرچقدر ترافیک سایت شما بیشتر باشد، نتیجه بهتری در سئو خواهید گرفت؛ زیرا یکی از فاکتورهای مهم سئو، ترافیک سایت است. گوگل معتقد است که هر چقدر ترافیک یک سایت بیشتر باشد، اعتبار بیشتری در میان کاربران دارد و آن سایت را در میان رقیبان به رتبه بالاتری می‌رساند. بنابراین برندسازی هم به صورت غیرمستقیم بر روی سئوی شما تاثیرگذار است! به عبارت ساده‌تر، برندسازی توجیهی برای تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو است.

بهترین راه‌کار برای افزایش ترافیک سایت از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایجاد محتوای چالش‌برانگیز است تا به کمک آن بتوانید کاربران بیشتری را به سایت خود هدایت کنید. از طرف دیگر اگر چندین سایت و صفحه اجتماعی معتبر لینک شما را قرار دهند، اعتبار شما نزد گوگل تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند. خودتان را جای گوگل بگذارید؛ به دنبال یک فرد معتمد هستید! یک فرد را ۲ نفر از افراد معمولی و فرد دیگری را ۵ نفر افراد معتبر پیشنهاد می‌کنند؛ کدام را انتخاب می‌کنید؟ گوگل هم چنین حسی نسبت به سایت شما پیدا می‌کند و به راحتی می‌توانید با قرار دادن لینک سایت خود در سایت‌های معتبر، رتبه سایت خود را بهبود ببخشید.

یک نکته! اگر در ابتدای راه هستید و تازه کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده باشید، ممکن است کسی حاضر نشود لینک شما را بدون هزینه در سایت خود قرار دهد. بنابراین اگر سایتتان برایتان مهم است و می‌خواهید آینده بهتری داشته باشید، محتوای مناسب تولید کنید و با پرداخت هزینه لینک خود را به صورت دائمی در سایت موردنظر قرار دهید. این موارد پس از چندین ماه می‌تواند رتبه سایت شما را متحول کند. از طرف دیگر ممکن است نتوانید در شبکه‌های اجتماعی فالوورهای زیادی جذب کنید اما مطمئن باشید که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تاثیر منفی بر روی سئوی سایت ندارد. باید سعی کنید فالوورهای صفحات اجتماعی خود را از طریق سایت و سئوی سایت خود را از طریق بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهبود دهید! البته این مسئله نیازمند زمان است و برای کسب‌وکارهای تازه‌کار، انرژی و تلاش زیادی می‌طلبد.

نتیجه‌گیری

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو روز به روز در حال بیشتر شدن است و اگر نتوانیم بازاریابی موفقی داشته باشیم، شاید در آینده به سئوی سایتمان هم لطمه وارد شود. در این مقاله به بررسی راه‌کارهایی پرداختیم که به کمک آن می‌توانید بهترین تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو را تجربه کنید!

 

اکنون شما بگویید! به نظر شما شبکه‌های اجتماعی چقدر در سئوی سایت تاثیرگذار هستند و شما از چه راه‌هایی برای دریافت بیشتری تاثیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در سئو استفاده می‌کنید؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

کلیدواژه : شبکه های اجتماعی
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *