پايگاه داده يا ديتابيس چيست؟

پايگاه داده يا ديتابيس چيست؟

پايگاه داده يا ديتابيس به مجموعه­ اي از داده ها و اطلاعات گفته مي شود كه به شيوه اي كاملاً نظام يافته در كنار هم قرار گرفته اند. اين شيوه ي ذخيره سازي اطلاعات، دسترسي و جستجوي اطلاعاتي خاص را در ميان انبوه اطلاعات بسيار سرعت مي بخشد. به عنوان مثال موتور جستجوي گوگل را در نظر بگيريد كه با استفاده از پايگاه داده عظيم خود در كسري از ثانيه محتويات تمام سايت را جستجو مي كند.

پايگاه داده از دو بخش تشكيل شده است:1- اطلاعات و داده ها كه توسط مهندسان نرم افزار طراحي شده تا به شيوه اي خاص طبق طراحي آن ها ذخيره شوند و 2- سيستم مديريت پايگاه داده كه نرم افزاري است كه اين اطلاعات را مديريت مي كنند. نرم افزار هاي Microsoft SQL Server  و Oracle SQL Server و My SQL و… نمونه اي از نرم افزار هاي مديريت پايگاه داده هستند.

براي اجراي صحيح و بدون نقص پايگاه داده مقدمات و بسترهايي لازم است.

از جمله عملكرد صحيح سخت افزار و سيستم عامل كه نرم افزار مديريت پايگاه داده را بر روي آن نصب مي شود و همچنين اطمينان از عملكرد صحيح خود نرم افزار مديريت پايگاه داده و سلامت فايل هاي پايگاه داده.

براي اطلاعات بيشتر درباره ي مشكلات سخت افزاري به مستند “در صورت بروز مشكل سخت افزاري چه اقداماتي بايد انجام دهيم؟” مراجعه فرمائيد.

اما در مورد سيستم عامل مهم ترين عامل تهديدكننده ي سلامت سيستم عامل هاي ويندوزي، بدافزارهاي كامپيوتري هستند كه در انتهاي اين مستند در مورد بد افزارهاي ويروس هاي كامپيوتري اطلاعاتي ذكر شده است.

مشكلات مربوط به پايگاه داده

ابتدا اطمينان حاصل كنيد كه سرويس هاي مربوط به Sql Server در حالت اجرا قرار دارند و به صورت اجراي Automatic تنظيم شده اند. با بازكردن برنامه ي Services Msc مي توانيد پنجره ي سرويس ها را باز كنيد و مطمئن شويد سرويس هاي SQL ServerSQL Server browser در حالت Running قرار دارند.

اجراي اين سرويس ها به خصوص SQL Server   بر روي كامپيوتر سرور لازم و ضروري است.

اما اگر كامپيوترهاي كلاينت نمي توانند به سرور متصل شوند، دو احتمال وجود دارد: 1- تنظيمات فايروال بر روي سرور كه باعث مسدود شدن پورت SQL 1433 شده است و يا فعال نبودن قابليت  TCP protocol  

براي تست فايروال مي توانيد به صورت موقت فايروال را بر روي سرور غير فعال كنيد؛ سپس در صورت موفقيت آميز بودن، نتيجه پورت هاي لازم را بر روي فايروال (معمولا به صورت استاندارد پورت 14339 بازكنيد و فايروال را مجدداً روشن نمائيد.

براي مشاهده وضعيت يا فعال كردن پورتال هاي مورد نياز بر روي سرور SQL  مي توانيد از ابزار SQL Configuration manager استفاده كنيد و پروتكل هاي NP و  TCP  را فعال كنيد.

براي اطمينان از صحت فايل هاي ديتابيس خود در برابر اشتباهات انساني يا بدافزار ها و باج گير ها خود به صورت مداوم از ديتابيس هاي خود بكاپ تهيه نمائيد و نسخه اي از آن ها را بر روي يك حافظه ي آفلاين و غير قابل تغيير مانند لوح هاي نوري ذخيره كنيد تا بد افزار ها و باج گيرها نتوانند اطلاعات شما را تغيير دهند و از يك ابزار امنيتي مناسب مانند آنتي ويروس به روز شده استفاده نمائيد و به طور مداوم آن را به روز كنيد. همچنين در بازه هاي زماني منظم ويندوز خود را با آخرين PATCH  هاي امنيتي به روز كنيد.

باج گيرها گونه اي از بدافزار ها هستند كه دسترسي به اطلاعات شما را محدود مي كنند و يا اطلاعات شما را رمزنگاري و غير قابل دسترس مي كنند و در ازاي دريافت پول اطلاعات شما را آزاد مي كنند. بهترين راه مقابله پيش گيري با نصب ابزار هاي امنيتي مناسب مانند آنتي ويروس هاست كه مانع از تغييرات غير معمول بر روي فايل ها و ديتابيس هاي شما مي شوند و همانطور كه گفته شد تهيه بكاپ هاي متوالي بر روي حافظه هاي آفلاين است.

اما اگر ديتابيس هاي شما آسيب ديده اند ابتدا نسخه از آن ها كپي كنيد تا از بين نروند سپس به كمك ابزار هايي همانند:

Kernel for SQL Database Recovery سعي در تعمير و بازگرداني فايل ها ديتابيس خود كنيد. اما همانطور كه گفته شد بهترين راه پيشگيري از بروز اينگونه موارد است.

جهت دريافت اطلاعات بيشتر درباره نرم افزار مي توانيد به اين آدرس مراجعه نمائيد:

 https://www.nucleustechnologies.com/blog/recover-mdf-files-after-ransomware-attack

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *