حداقل حقوق و دستمزد در سال 1401

جدول حداقل حقوق و دستمزد (حقوق پایه) سال 1401 در قرن جدید

همیشه و در انتهای سال، اخبار و گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص حقوق وزارت کار ایران در سال بعد، یعنی حداقل حقوق 1401 منتشر می‌شود. با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال 1400 نزدیک می‌شویم، در مقطعی قرار داریم که بیش از همیشه درباره حداقل حقوق قانون کار 1401 سوال و ابهام وجود دارد. دغدغه‌های معیشتی و وضع نامناسب اقتصادی در کنار صدمات ناشی از ویروس کرونا به کسب و کارها، اوضاع را در مورد حقوق پایه وزارت کار پیچیده‌تر کرده است. در این مقاله بر اساس آخرین اخبار و گمانه‌زنی‌ها به بررسی پایه حقوق وزارت کار و جدول حداقل حقوق و دستمزد در سال 1401 می‌پردازیم.

افزایش حقوق ۱۴۰۱ در تاریخ 19 اسفند 1400 اعلام شد!

موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. آخرین اخباری که در مورد افزایش حداقل حقوق از جلسه شورایعالی اعلام شده است، این است که به نتایج خیلی خوبی در یک جلسه چالش‌برانگیز و طولانی دست پیدا کرده‌اند.

در این زمینه علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در تحلیل این نتیجه می‌گوید: “با افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد و افزایش ۵۳.۵ درصدی کل دریافتی کارگران، دستمزد برای یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره که مبنای محاسبات ما قرار دارد، به ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان رسید؛ افزایش ریالی دستمزد خانوار متوسط، ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بود”. این موضوع پس از یک جلسه چهارده ساعته شورایعالی اعلام شده است و افزایش مزد و مزایای مزدی کارگران مشخص شده است.

وی همچنین در ادامه اطلاعات تکمیلی را در مورد بن کارگری و سنوات اعلام کرد و گفت: علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصدی پایه مزد کارگران، بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان رسید. سنوات ماهانه کارگران نیز ۲۱۰ هزار تومان شد. کارگری که اصلاً سابقه ندارد و فاقد اولاد است و تازه پا به کارگاه گذاشته، ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی ماهانه خواهد داشت.

همچنین آقای خدایی در ادامه توضیحاتی را در مورد روند جلسه ارائه نمودند و توضیح دادند: یک جلسه چهارده‌ساعته و بسیار طولانی داشتیم؛ نشست پرچالشی بود؛ دولت تقریباً دخالت چندانی نداشت و اصل چانه زنی، بین گروه کارگری و کارفرمایی بود و بعد از ساعت‌های طولانی توانستیم به این نتیجه دست پیدا کنیم.

در ادامه خبرنگاران سئوالات بسیاری را از ایشان پرسیدند و در ارتباط با نتیجه جلسه جلسه نیز اظهار کردند:

” جلسه سختی بود، از نتیجه رضایت نسبی داریم؛ هرچند عدد نهایی با سبد معیشت محاسبه شده تفاوت دارد و نمی‌توانیم بگوییم تامین کننده تمام نیازهای خانواده‌های کارگری هست؛ با این حال، توانستیم بخش زیادی از قدرت خرید از دست رفته کارگران را جبران کنیم؛ فاصله سبد معیشت سال قبل و سبد معیشت امسال، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که در ارتباط با دریافتی یک خانوار متوسط، بخش زیادی از این افزایش هزینه‌های زندگی جبران شد.”

نحوه تعیین حقوق وزارت کار در بخش خصوصی و دولتی

برای تعیین حداقل حقوق در بخش خصوصی و دولتی دو فرآیند کاملا مجزا طی می‌شود. در بخش دولتی این مجلسی‌ها و دولتی‌ها هستند که باید سر حداقل حقوق به توافق برسند. البته این توافق بایستی توسط شواری نگهبان هم تاییده شده و سپس دولت آن را اجرایی کند.

فرآیند تعیین حداقل حقوق (پایه حقوق) در بودجه مشخص می‌شود. در حقیقت دولت با ارائه لایحه بودجه، پیشنهاد خود را برای افزایش میزان حقوق اداره کار به مجلس ارائه می‌کند. در کمیسیون‌های تخصصی و هنگام تصویب بودجه، این مبلغ (دستمزد سال) مورد چانه زنی نمایندگان دولت و مجلس قرار می‌گیرد. در نهایت مبلغ توافق شده به عنوان حداقل حقوق و دستمزد در سال 1401 بر اساس نرخ تورم و قدرت خرید افراد تعیین و اجرایی می‌شود.

شواری عالی کار؛ تعیین حداقل حقوق سال 1401 بخش خصوصی

در تعیین حداقل حقوق بخش خصوصی، شورای عالی کار مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده است. پیش از پایان سال و در جلسات متعددی که با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان تشکیل می‌شود، بحث و گفتگوی طولانی درباره حداقل حقوق قانون کار و دستمزد سال جدید صورت می‌گیرد. جلساتی جنجالی و عموما طولانی که هر گروه سعی می‌کند، منافع افراد خود را در نظر بگیرد.

در این جلسات در خصوص شرایط اقتصادی و اجتماعی، نرخ تورم، قدرت خرید و همچنین میزان افزایش حقوق پایه سال 1400 ربحث و تبادل نظر می‌شود. در انتها معمولا بر سر یک نرخ مشخص برای افزایش پایه حقوق وزارت کار و مزایای سال گذشته تصمیم‌گیری می‌شود. برای مثال مصوب می‌شود که حداقل حقوق کارگر سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش پیدا کند.

پرداخت این عدد برای تمامی کارفرمایان الزامی و تخطی از آن غیرقانونی است. البته کارفرمایان می‌توانند بنا به شرایط خود و قرارداد همکاری خود، مبلغ بیشتری را به عنوان حقوق امسال کارگران پرداخت کنند. این حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌ها و کسورات اشخاص در سیستم‌ها و نرم افزار حسابداری شرکت‌ها ثبت و فرآیند پرداخت حقوق سال جاری شفاف و مشخص می‌شود.

نرم افزار حسابداری

حداقل دستمزد کارکنان کشوری و لشکری و میزان افزایش حقوق کارمندان در سال 1401

بر طبق گزارش خبرگزاری تسنیم و بر اساس جلسات برگزار شده، دولت موظف شده که حقوق کارکنان خود را 25 درصد افزایش داده و به این ترتیب پایه حقوق وزارت کار و حداقل حقوق کارکنان در سال 1400، 3 میلیون و 500 هزارتومان خواهد بود.

پایه حقوق امسال کارگران بیمه شده بخش خصوصی چقدر است؟

شوری عالی کار هم بالاخره در طی جلسات خود به نتیجه نهایی رسیده است. این شورا هم بر روی مبلغ 25 درصدی برای افزایش حقوق توافق کرده است. به عبارت دیگر درصد افزایش حقوق اداره کار 1401 و حداقل حقوق کارکنان بیمه شده در سال جاری 3 میلیون و 500 هزارتومان (حداقل حقوق و دستمزد در سال 1401) است. به این ترتیب تفاوتی میان پایه حقوق کارگران بخش خصوصی و دولتی در میزان دریافتی وجود ندارد. پرداخت حداقل حقوق کارگران در سال 1401 از سمت شرکت‌ها الزامی است و در صورت عدم پرداخت پایه حقوق قانون کار به معنی سرپیجی از قوانین مالیاتی شرکت ها و قوانین حقوق و دستمزد خواهد بود. مساله‌ای که باعث ورود دستگاه‌ها نظارتی و شناسایی متخلفان می‌شود.

افزایش حقوق کارگران تامین اجتماعی

با نزدیک شدن به پایان سال بدون شک مهم‌ترین خبر اقتصادی که همه کارگران دنبال می‌کنند خبر مربوط به افزایش حقوق است. جلسات متعددی بین نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان با وساطت وزارت کار برگزار می‌شود و در نهایت بر اساس توافق طرفین میزان افزایش حقوق مشخص خواهد شد.

افزایش حقوق کارگران تامین اجتماعی امسال تفاوت‌های زیادی با سال‌های گذشته دارد. بر اساس گزارش همشهری آنلاین، کارفرمایان بر اساس ماده 41 قانون کار خواستار تعیین مزد به صورت منطقه‌ای هستند. اما با توجه به خواسته نماینده کارفرمایان، نماینده کارگران اعلان کرده که پیش شرط تعیین مزد به صورت منطقه‌ای این است که افزایش حقوق‌ها به مقداری باشد که حداقل معیشت خانوار را تعیین کند.

معاون روابط کار وزارت کار این احتمال را مطرح کرده که مزد کارگران در جلسه روز 21 اسفند مشخص شود. دو مسئله تعیین حقوق وزارت کار را برای امسال دشوار کرده است. از یک طرف به باور عده‌ای، افزایش حقوق کارگران به میزان سبد معیشتی خانوار که حدود 9 میلیون تومان تعیین شده است باعث افزایش تورم در سال آینده می‌شود و از طرف دیگر افزایش حقوق کارگران به میزان 40 درصد که در سال‌های گذشته هم عموماً اتفاق می‌افتاده باعث کوچک‌تر شدن سفره کارگران و عقب افتادن از تامین حداقل‌های معیشتی برای این گروه خواهد شد.

همه این موضوعات حساسیت جلسه امسال شورای عالی کار برای افزایش حقوق اداره کار یا همان حقوق وزارت کار را بالا برده است. دستمزد کارگران در سال۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از دومیلیون و ۵۵۴هزار و ۹۵۰تومان به چهارمیلیون و ۱۷۹هزار و۷۵۰تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۸۸هزار به ۱۳۹هزار تومان رسید.

حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان (روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان)، بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان، حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۴۱۷ هزار و ۹۷۵ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

براساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ۵۷.۴ درصدی به شش میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید.

همچنین حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان رسید.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد افزایش یافت؛ به گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از یک میلیون و ۸۳۵ به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان و حداقل دستمزد روزانه ۶۱ هزار به ۸۸ هزار تومان رسید.

  •  

معافیت مالیاتی حقوق سال 1401 چقدر خواهد بود؟

بر اساس مصوبه مجلس، افرادی که پایین‌تر از 4 میلیون در ماه حقوق دریافت کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند. به این ترتیب افرادی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، مبلغی به عنوان مالیات حقوق پرداخت نخواهند کرد. افرادی که هم بالای 4 میلیون تومان در ماه حقوق دریافت کنند، میزان مالیاتشان به صورت پلکانی محاسبه و کسر خواهد شد:

  • تا یک و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۰
  • نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر مشمول مالیات سالانه %۱۵
  • نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه %۲۰
  • نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات %۲۵

تا 150 میلیون تومان

مالیات سالانه 10%

از 150 تا 250 میلیون تومان

مالیات سالانه 15%

از 250 تا 350 میلیون تومان

مالیات سالانه 20%

از 350 میلیون تومان

مالیات سالانه 30%

جدول حقوق و مزایای کارگران در سال 1401 قرن جدید در تاریخ 1400/12/19 تایید شد.

حداقل حقوق کارگران در سال 1401 رقم 57.4 درصد افزایش پیدا کرد.

حقوق و مزایای کارگران در سال 1401 بر اساس 30 روز

  1. 1.حداقل دستمزد: 41.797.500 ریال
  2. 2.کمک هزینه مسکن: 6.500.000 ریال
  3. 3.بن کارگری: 8.500.000 ریال
  4. 4.حق اولاد: 4.179.750
  5. 5.پایه سنوات: 2.100.000

جدول حقوق وزارت کار خالص دریافتی کارگران بدون فرزند و با فرزند

حداقل حقوق کارگران

1.حداقل دریافتی کارگران در سال 1401 بدون فرزند و بدون سابقه: 56.797.500 ریال

2.حداقل دریافتی کارگران در سال 1401 با یک فرزند: 63.077.250 ریال

3.حداقل دریافتی کارگران در سال 1401 با دو  فرزند: 67.257.000 ریال

4.حداقل دریافتی کارگران در سال 1401 با سه فرزند: 7.143.600 ریال

سایر سطوح مزدی کارگران در سال 1401

  1. منظور از سایر سطوح مزدی، میزان پایه حقوق و مزدی است که سال گذشته ( 1400)  بیش از رقم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بوده است
سایر مزایای حقوق 1401

جدول حداقل بیمه اجباری کارگران در سال 1401

جدول حداقل بیمه اجباری کارگران 1401

محاسبه 7 درصد بیمه سهم کارگر:

  • 1.ماه 30 روزه: 3.975.825 ریال –  5 ماه دوم سال
  • 2.ماه 31 روزه:  4.073.353 ریال – 6 ماه اول سال
  • 3اسفند 29 روزه: 3.878.298

جدول مقایسه حقوق و مزایای کارگران در سال 1400 و 1401

جدول حقوق و مزایای کارگران 1401

اضافه کاری و نوبت کاری کارگران در سال 1401

  • 1.فوق‌العاده هر ساعت اضافه کاری: 266.105 ریال
  • 2.فوق‌العاده نوبت کاری صبح و عصر (10%): 4.179.750 ریال
  • 3.نوبت کاری صبح، عصر، شب (15%): 6.269.625 ریال
  • 4.نوبت کاری صبح و شب یا عصر و شب (22.5%): 9.404.438 ریال

نحوه محاسبه اضافه کار ساعتی کارگران در سال 1400

  • 1.فوق‌العاده هر ساعت اضافه کاری: 266.105 ریال
  • 2.فوق‌العاده نوبت کاری صبح و عصر (10%): 4.179.750 ریال
  • 3.نوبت کاری صبح، عصر، شب (15%): 6.269.625 ریال
  • 4.نوبت کاری صبح و شب یا عصر و شب (22.5%): 9.404.438 ریال

فرمول محاسبه اضافه‌کاری

  • اضافه‌کاری = حقوﻕ پایه تقسیم بر 220 (ساعت)  ضربدر 140 % ضربدر ساعاﺕ اضافه‌کاری

  • مثال: برای 2 ساعت اضافه کاری

     41.797.500 تقسیم بر 220 ضرب در  140%  ضرب در  2 = 53.197 تومان

    1 ساعت اضافه کاری در سال 401: 26.598 تومان

    2 ساعت اضافه کاری در سال 401: 53.197 تومان

    3 ساعت اضافه کاری در سال 401: 79.795 تومان

    4 ساعت اضافه کاری در سال 401: 106.393 تومان

حداقل حقوق کارمندان دولت ایران در سال 1401

  • کمیسیون تلفیق 4 بهمن 1400 تبصره 12 لایحه بودجه درباره حقوق و دستمزد  کارکنان دولت در سال 1401 را تصویب کرد که به موجب آن حداقل حقوق کارکنان پنج میلیون و 600 هزار تومان تعیین شد.

جدول میزان افزایش خالص و ناخالص حقوق کارکنان دولت در سال 1401

  • میزان واقعی افزایش حقوق پس از کسر مالیات بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق به شرح زیر است:
جدول حقوق کارکنان دولت
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *